Social Media op basis van Maslow

De Maslow piramide ken je misschien al wel, die ziet er namelijk zo als je hier boven ziet uit. Een poosje geleden kwam ik de infographic op basis van deze piramide al tegen, maar ik blijf deze toch wel erg passend vinden: Maslow’s Hierarchy of Needs and the Social Media that fulfill them! Tijd om eens te kijken in hoeverre de piramide over komt met de realiteit..

De gedachte achter deze piramide is dat je de menselijke behoeften in een aantal pilaren kan uitdrukken. Als eerste heb je lichamelijke behoeften zoals eten, water, slapen e.d. Deze zie je ook terug in de infographic. Als tweede pilaar heb je behoefte aan veiligheid en zekerheid, je gaat als het ware op zoek naar de veiligheid van een groep, bijvoorbeeld gezin, familie of zelf werk. In de social media piramide ook wel uitgedrukt door middel van LinkedIn. Hoe toepasselijk wil je het maken.

Fase drie gaat over sociaal contact, door bijvoorbeeld vriendschap of liefde, uitgedrukt in Facebook en Google+. Toch kriebelt dit gedeelte een beetje met het echte leven. Als je je strak gaat houden aan de piramide kan ik begrijpen dat de maker de keus maakt voor LinkedIn als grotere behoefte dan Facebook. Maar in real-life lijkt dit dus echt niet op te gaan, tenminste niet als ik de cijfers moet geloven uit deze slideshare presentatie. Wereldwijd lijken 845 miljoen mensen Facebook te gebruiken ten opzichte van 150 miljoen op LinkedIn. Natuurlijk zit hier ook een hele duidelijke leeftijdsgrens. Wat heeft een kind immers te zoeken op LinkedIn? Toch lijkt me niet dat 70 – 80% van de Facebookbevolking kind is.

De volgende pilaar moest ik zelf erg hard om lachen. Behoefte aan erkenning en waardering wordt geuit door middel van Twitter. Ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen. Je lijkt daar wel een beetje een scheiding in te hebben. Er zijn schreeuwers op Twitter die toch echt JOU willen laten weten wat ZIJ denken. Een voorbeeldje is Powned/Pownews al. Schreeuwen voor self-esteem, that’s it. Vervolgens zijn er ook mensen die graag laten weten aan de wereld dat ze op de WC zitten of net een boterham met pindakaas op de grond hebben laten vallen. Beiden zijn al veel voorkomend. Ik weet zeker, namelijk, dat je, als je gebruik maakt van Twitter, zo 4 mensen uit je timeline kan halen die dat doen.

De ultieme behoefte van de mens is zelf-ontplooiing, ofwel de behoefte om jezelf verder te ontwikkelen en door te groeien. Is het gebruiken van een blog daar een voorbeeld van? Als ik dit zou ontkennen, tja.. dat kan ik in principe niet ;-). Zelf zou ik zeggen dat dit valt onder spontaniteit, of misschien wel acceptance of acts.

Ondanks dat infographics eigenlijk gewoon PR paradepaardjes van bedrijven zijn vind ik deze toch wel erg passend. Elke infographic heeft zo zijn op- of aanmerkingen zullen we maar zeggen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *