Afgelopen weekend heb ik mogen spreken op de alumnidag van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ik was speciaal gevraagd om een lezing te geven over mijn scriptie in het communicatiewetenschappen en bedrijfscommunicatie programma. Mijn gehele scriptie kun je teruglezen in verschillende eerdere blogposts.
Ik had het geluk te mogen presenteren en te interacteren met twee leuke groepen mensen, kritisch, geïnteresseerd en vooral erg leergierig. De presentatie staat op
Kritisch meedenken
Het leuke van het geven van een presentatie aan professional is dat deze professionals meedenken en echt met het implementeren in de praktijk bezig zijn. Toch viel mij op dat van de vele professionals die ik heb mogen spreken, slechts enkelen actief bezig zijn met Twitter. Het grootste gedeelte is een passievere Twitteraar die vooral op zoek is naar informatie en weinig zelf twittert.
Kritische opmerkingen waren ook aanwezig. Zo merkte één toeschouwer al op dat mensen met Twitter altijd positiever tegenover Twittergebruik staan dat niet-Twitteraars. Een punt dat natuurlijk geheel waar is.
Ook maakte iemand de terechte opmerking dat alleen conversatie natuurlijk ook niet kan, want een vraag of opmerking is vaak gebaseerd op content. Geheel waar. Daarom is het een mooie nuance om te zeggen dat een conversatieboodschap alleen natuurlijk ook niet direct effectief zal zijn. Veel organisaties, echter, laten de conversatieboodschap links liggen (zoals je kan zien in slide 14) en zenden voornamelijk info. De boodschap van mijn onderzoek is daarom ook dat je naast altijd maar informatie verzenden ook vaker mag praten/interacteren als organisatie met je publiek.
Stellingen
Aan het einde van mijn lezing heb ik de twee groepen ook stellingen voorgelegd. Deze zijn ook terug te lezen in de slideshare. Van deze stellingen wil ik er een aantal uitlichten.
Werving via Social Media vervangt traditionele werving
De algemene tendens bij deze vraag was dat dit lag aan de doelgroep. Het grootste gedeelte van de respondenten was het eens met de stelling door de komst van LinkedIn. Er wordt vaak eerst gekeken op internet en er wordt weinig meer echt de papieren krant gelezen voor vacatures. Een echte vervanging zou het volgens de twee groepen niet worden omdat er altijd mensen zullen blijven waarvoor traditionelere werving geschikter is. Zo is het waarschijnlijk dat lageropgeleiden eerder op een andere manier benaderd zullen worden en in het onderwijs bleek dit ook van toepassing, aldus de twee groepen. Hoogopgeleide jongeren zullen daarentegen wel weer meer gebruik maken van sociale media. Daarnaast werd aangehaald dat ongeveer 70% van de werving bestaat uit het eigen netwerk en 30% op pure vacatures. Met dit in ons hoofd geeft het in ieder geval wel een mooi inzicht in hoe het in het algemeen wordt gezien.
Als organisatie mag je iemand afwijzen op basis vanzijn/haar Facebookpagina
Dit werd voor de twee groepen wederom een ‘it depends’ vraag. Enerzijds is het niet geheel ondenkbaar volgens de beide groepen dat een recruiter iemand afwijst vanwege het Facebook profiel. Zo zou een persoon in een hoge, belangrijke functie, met zijn/haar ‘foute’ Facebookprofiel ook een verkeerd imago kunnen schetsen van de organisatie als zijn/haar geheel. Een voorbeeld hiervan is een basisschool waarvan de nieuwe directeur/directrice in slechts badkleding op een profielfoto staat. Al snel wordt deze afbeelding verspreid over de school en wordt er een connectie gemaakt tussen die foto en de school.
Anderzijds is volgens beide groepen een Facebookprofiel ook een teken van een sociaal leven. Kan je iemand daarnaast niet vinden op Facebook of überhaupt niet op internet, kan je je afvragen of je wel de juiste persoon voor je hebt. Verder ken ik een HR-medewerker die een Facebookpagina standaard niet bekijkt. Deze persoon vindt Facebook informeel en daarmee niet van belang.
Als Facebooker heb je echter wel alles zelf in de hand. Zelf kan je je privacy omhoog gooien, zelf kun je je Facebookfoto kiezen, zelf kun je aangeven wat je wel en niet op internet wil. Dus eigenlijk ben je geheel zelf verantwoordelijk voor je persoonlijke imago.
Presentaties
Al met al is het interessant om ook de kritiek en input te horen van professionals en hoe zij denken over bepaalde facetten. Deze implementeer ik vervolgens zelf graag in mijn onderzoek. Dus, mocht je zelf nog een vraag hebben, een opmerking of kritiek, of mocht je zelf interesse hebben in een presentatie over social media en employer branding. Ik hoor graag van je!
No responses yet