Afgelopen jaar ben ik weer begonnen met een masterscriptie te schrijven. Deze keer ter afronding van de master Marketing op de Radboud Universiteit te Nijmegen. Nieuwsgierig geworden waar ik deze over schrijf?

Ter afronding van Marketing ben ik afgelopen oktober begonnen met een passend, maar vooral leuk onderwerp te zoeken voor mijn scriptie. Het onderwerp waar ik op uit ben gekomen is Brand Communication Styles (BCS). Wat? Zul je denken. Waar doet ze dat dan over? Brand Communication Style is de manier/stijl waarop een merk communiceert (Norton, 1978). Het komt dicht in de buurt van Tone of Voice, maar is nog wat meer omvattend.
Waarom interessant? 

Mensen worden dagelijks met merken geconfronteerd. Onderzoek wijst zelfs uit dan mensen bewust en onbewust tussen de 3.000 en 20.000 (!) merken per dag zien (Lamoureux, 2013). Als merk wil je dus opvallen, niet? De grote vraag is, hoe pak je dan aan? Hoe zorg je ervoor dat jij degene bent die met zijn/haar hoofd boven het maaiveld uitsteekt?

Wat is er van bekend? 

Een andere trend rondom merken is dat er steeds meer menselijke eigenschappen aan merken worden verbonden (Anthropomorphisme van merken). Mensen zelf verbinden menselijke eigenschappen aan merken, ze vinden bijvoorbeeld een merk arrogant, of wellicht schattig. Daarnaast wordt er door sommige onderzoekers zelfs gesproken van ‘brand love’ en ‘brand passion’ tussen consument en merk (Batra, Ahuvia & Bagozzi, 2012; Albert, Merunka & Valette-Florence, 2013).

Eerder is er onderzoek gedaan naar interpersoonlijke communicatie stijlen. Mensen kregen een communicatie stijl toegedicht op basis van karaktereigenschappen. Een voorbeeldje hiervan is de onderzoeker Norton (1978). Hij differentieerde 9 verschillende stijle van communiceren: dominant, dramatisch, geanimeerd, open, relaxed, vriendelijk, controversieel, attent en impressie achterlatend. En zelfs in leiderschap werden bepaalde stijlen van communiceren ontdekt (transactioneel en transformationeel bijvoorbeeld), maar ook bij verkopers (dominant vs. open; Notarantonio & Cohen, 1990). En aangezien merken lijken te vermenselijken, is dit dan ook toe te passen op merken? Om deze vraag te beantwoorden ben ik wat specifieker gaan zoeken naar een boeiende communicatie stijl. Waar ik op stuitte, was formeel en informeel. Een interessant fenomeen, want iedereen lijkt daar wel een gevoel bij te kunnen krijgen, zonder echt te weten wat het precies inhoudt… Én daarnaast is informalisering van taal een nieuwe trend binnen taal (Renkema, 2011). Alles wordt steeds informeler gecommuniceerd. 

Hoe nu verder? 

Als je op deze website bent beland en je bent deze blog aan het lezen ben je hier wellicht gekomen via mijn enquête. Of anders vind je het gewoon interessant, dat kan ook. Maar mijn enquête is dus de deur uit, mijn data verzameling is aan de gang. Binnenkort zal ik je nog meer laten zien in mijn scriptiewereld. Zodra er interessante resultaten zijn, deel ik ze natuurlijk graag met je! Dus houd mijn website in de gaten!

Literatuur: 

  • Albert, N., Merunka, D., & Valette-Florence, F. (2013). Brand passion: antecedents and consequences. Journal of Business Research, 66, 904-909.
  • Batra, R., Ahuvia, A., & Bagozzi, R.P. (2012). Brand Love. Journal of Marketing, 76, 1-16.
  • Lamoureux, D. (5 October 2013). Advertising: How many marketing messages do we see in a day. Fluid Drive Media. Verkregen op 10 januari 2014 from http://www.fluiddrivemedia.com/advertising/marketing-messages/
  • Norton, R.W. (1978).  Foundation of a communicator style construct. Human Communication Research, 4 (2), 99-112.
  • Notarantonio, E.M., & Cohen, J.L. (1990). The Effects of Open and Dominant Communication Styles on Perceptions of the Sales Interaction. Journal of Business Communication, 27 (2), 171-184.
  • Renkema, J. (2011). Een verkennend onderzoek naar taalverruwing. Internationale neerlandistiek49 (1), 25-43.

 

Tags:

One response

  1. Hi Carlijn,

    Ik ben bezig met mijn scriptie gericht op branding en ben erg benieuwd of je nog tips hebt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *