Ik weet waar je huis gaat wonen!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet heel erg ben van de locatie gebaseerde social media. Je zult me ook niet zo snel Foursquare zien gebruiken, niet alleen om de bekende reden dat iedereen, inclusief inbrekers, dan weet wanneer je huis verlaten is, maar ook om het feit dat het mij al niet boeit of je ingecheckt bent bij de bushalte, laat staan andere mensen het boeit dat ik burgemeester ben geworden van de plaatselijke bakker.

Toch blijft het me intrigeren hoe deze locatie social media nog steeds gebruikers lijken te trekken.  Mensen hebben al de spreekwoordelijke schijt aan privacy, maar met deze locatie social media wordt er hier nog eens een schepje bovenop gedaan. Ik weet al wat je denkt door Facebook, ik weet wie je collega’s zijn door LinkedIn, ik weet precies wat je nu doet door Twitter. En ik weet waar je huis woont door Foursquare en alle andere locatiefuncties.

Maar toch, om het iets makkelijker te maken nog, kwam ik een broertje of concurrent tegen van Foursquare: Forecast. Forecast bestaat toch al een poosje, om precies te zijn vanaf augustus 2011. Het is eigenlijk zoals de naam al zegt een voorspeller. Je geeft aan waar je in de toekomst gaat zijn en je kunt dit altijd veranderen of aanpassen. Je kunt je vrienden laten aansluiten bij jouw toekomstige locatie als jullie bijvoorbeeld gezellig naar een restaurant willen gaan of juist aansluiten bij je eigen vrienden. Vervolgens kun je via Facebook of Twitter aan alle anderen laten weten waar je naar toe gaat.

Eigenlijk is dit niets anders dan de geboorte van een mekka voor marketeers. “Hoe bedoel je?” zul je je afvragen. Het is eigenlijk simpel, het werkt als Google. Google past zijn advertenties aan op jouw zoektermen. Zo was ik laatst opzoek via Google  naar een onderzoek naar de beste werkgevers 2011. En ja hoor, twee dagen later zie ik in de advertenties van Google:

– een link naar een bureau gespecialiseerd in medewerkeronderzoek

– een bedrijf dat streeft de beste werkgever van 2012 te worden

– een klantonderzoek website om klantenkennis te krijgen

Ben ik op zoek naar een luchtballonvaart, dan kun je het wel raden. Een dag of twee later zie ik ze verschijnen, de advertenties gefocust op mijn vraag naar luchtballonvaarten. En zo gaat het nog even door. Maar wat gaat er nu gebeuren als jij vooraf aan de marketeer vertelt wat je plannen zijn? Juist ja, het mekka voor de marketeers.

Als mogelijk toekomstig marketeer zie ik het wel zitten ja, Forecast. In plaats van dat je ontzettend veel moeite moet doen om te achterhalen wat je klanten willen en doen, hoef je nu alleen nog maar het web af te struinen, op zoek naar plannen, grootse plannen. Inspelen op de toekomst, het wordt mogelijk door Forecast. Of het medium net zo succesvol gaat worden als Foursquare blijft maar de vraag.

Nee, ik ga nu niet zelf mee doen met de hype. Desalniettemin is het interessant te zien hoe mensen gevangen raken in het web van social media en muur en muur vast komen te zitten. Een wijs persoon zei ooit tegen mij toen ik haar aan de Twitter wilde laten: “Nee, ik zit nu op twee sociale media, dat is voorlopig wel genoeg.”  Social media blijft echter wel veranderen. De kracht van social media zit in het grote web van social media en de veranderbaarheid. Dit web verandert continue. Om voorop te lopen is lastig, maar samen banen wij ons weg door het web.  Niet elk medium past bij de gebruiker en niet elke gebruiker past bij elk medium zou ik zeggen, of niet? Past het wel bij jou? Het wordt steeds hipper, jouw locatie. Maar wat vind jij?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>