Employer branding en Social Media

Het standaard plaatje bij de visualisatie van employer branding, wat maakt jou als bedrijf uitzonderlijk?

Zo, na een aantal deadlines en heel wat drukte, weer eens een post. De laatste paar dagen heb ik me verdiept in Employer Branding en Social Media. Een interessant onderwerp omdat er zo ontzettend weinig over bekend is, maar het zo ontzettend veel wordt gebruikt. Met Employer Branding focus ik hier eigenlijk vooral op de aantrekkelijkheid van bedrijven voor potentiële werknemers.

Als je op Twitter zoekt naar banen kom je al snel terecht op accounts van @WerkenbijNS, @Werken_Heineken, @LogicaBanen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat heeft die bedrijven er eigenlijk toe aangezet om Twitter voor Employer Branding te gebruiken? Is het de peer pressure van andere bedrijven? Is het de winst de ze denken eruit te kunnen halen? Is het omdat het kan? Ik bedoel, Twitter is nou niet bepaald opgericht als advertentiepilaar van bedrijven. Toch lijkt dit het voornaamste doel te zijn van bedrijven. Zo zijn er twitteraccounts die netjes hun vacatures opsommen als @PhilipsJobsNL, @minbuza_jobs (het Ministerie van Buitenlandse Zaken) en zo nog een aantal meer. Maar zit je daar als werkzoekende nou alleen maar op de wachten? Op een rijtje vacatures die per dag wordt aangevuld? Je komt echter ook accounts tegen waarbij wat meer te vinden is dan vacatures. Bij de Employer Branding topic van KPMG, #gaaan, kom je tweets tegen over het werken bij de organisatie zelf, dus van reallife personen. Deloitte daarentegen twittert vanuit één account: @DeloitteBanen, maar focust hierbij weer meer op het delen van info.

Over een tijdje stap ik zelf de arbeidsmarkt op. Zo hier en daar kijk ik al rond wat het mij kan bieden als communicatiestudent, ook op Twitter. Aan alle kanten word je nu gewaarschuwd voor de “verschrikkelijke” tijden waar we nu in zitten en dat de banen vooral niet voor het oprapen liggen. Dus met al die bang makende verhalen, ja, doe mij maar wat extra informatie. Vacatures zijn boeiend, maar die vind ik wel met mijn Y-generatie kennis van zoekmachines en internet. Nee, doe mij maar wat tips over solliciteren of over de organisatiecultuur. Doe mij maar info over de manier van werken en de opdrachten. Dat is wel voor mij persoonlijk. Wat zoeken jullie eigenlijk op sociale media over bedrijven?

p.s. Wanneer dit mijn scriptie onderwerp wordt, zal ik later ook de resultaten van het onderzoek over Twitter en Employer Branding posten! Reactie op mijn vraag kan me helpen met mijn scriptie;-)!

Een gedachte over “Employer branding en Social Media”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>