De Social Media van Donald Duck

Als vaste lezer van de Donald Duck heb ik nog nooit iets gelezen over Twitter of Facebook in het weekblad van deze vrolijke kwaker. Ik heb nog nooit Kwik, Kwek of Kwak in een van hun avonturen hun mobiele telefoon zien pakken om tijdens één van de verhalen nog even te tweeten dat ze hun schoen hebben gezet of dat ze piraten zien aan de horizon. Toch gebeurt het. Het is een social media strategie waarover ik mij blijf verbazen en eigenlijk ook nog een super hard om mee lach, die twitterstrategie van Donald Duck door Sanoma.  Eigenlijk is dit echt de ultieme vorm van storytelling in Twitter.

Donald Duck en de hele Duckstad familie zijn al een poosje actief op Twitter, namelijk vanaf maart 2010. Het verhaal gaat dat het een keer op een vrijdagmiddag bedacht was, gewoon omdat het kon, geen groot plan. En dat lijkt ondanks de vele adviezen dat je altijd een plan moet hebben, toch ook te werken. Ruim 40 inwoners van Duckstad en omstreken twitteren er dan ook fanatiek op los. Donald Duck is de grote voorganger met ruim 36.394 volgers en ruim 4.800 tweets en  met Dagobert Duck op een tweede plaats met 11.917 volgers en 1.500 tweets.

De kracht van de 40 Twitteraccounts zit onder andere in vijf factoren voor succes in twitter. Deze zijn:

1. Humor, het belangrijkste van de tweets, door humor ben je als Tweep boeiend en vermakelijk. Bij Twitter gaat het immers voor een groot deel om vermaken of vermaakt worden. Voordeeltje bij Donald is natuurlijk dat humor voor het oprapen ligt.

2. Actualiteit. Ingaan op de actualiteit is ook een voorname drijfveer. Mensen willen informatie en het liefst over iets nieuws en actueels. De inwoners van Duckstad worden zelfs het meest geretweet wanneer ze actualiteit en humor koppelen.

3. Interactie. Zoals social in social media al zegt, is het niet alleen zenden van informatie, maar ook interactie is van belang. Bij de Duckstadleden is dit niet alleen bij mentions van mensen, prijsvragen of stellingen, maar ook onderling wordt er getwitterd en gementioned.  De accounts samen vertellen een verhaal en gaan met elkaar in gesprek. Zo promoten ze ook de andere accounts.

4. Thought leadership. Elk karakter focust zich op zijn/haar eigen onderwerpen, wat een menselijke twitteraar dus ook doet. Zo geeft Dagobert Duck bespaartips, let meester Warbol op taal- en spelfouten en heeft Joe Carioca een eigen account waarop hij zijn beste openingszinnen geeft.

5. Continuïteit. Bij storytelling over Twitter gaat het om de continue stroom van content, een soort van regelmaat in de tweets. De redactie van de Donald Duck heeft daarom ook de verschillende accounts verdeeld onder het personeel. Zo blijft er een continue aanwas van tweets zonder dat het onwerkbaar wordt.

Op Facebook lijkt de Duckstad Familie toch ietsje minder actief met één account voor heel Duckstad. Het account komt over als een grote spingplank voor het weekblad met veel verwijzingen naar het weekblad en veel prijsvragen. Desalniettemin lijkt het zijn doel niet voorbij te schieten met 7.556 likes en 628 mensen die over Donald Duck praten! Een koppeling tussen het Twitteraccount en het Facebookaccount is niet vindbaar, maar toch een lijkt het Facebookaccount een mooie aanvulling in de social media strategie van Donald Duck.

Tot slot, LinkedIn, het medium waar ik ze in ieder geval nooit zou verwachten. Toch heb ik non-actief accountjes gevonden van Donald Duck en Dagobert Duck. Het leuke van bijvoorbeeld het Dagobert Duck account is dat daadwerkelijk de geschiedenis van Dagobert Duck staan aangegeven in zijn profiel. Zo staat er “1896 – 1899: Klondike (gehannes met Knappe Kitty)” en een echte Donald Duck lezer zal hier direct weten waar het over gaat.

Toch blijft Twitter koning in deze social media strategie. Of heeft iemand Donald Duck ergens nog actiever gezien? Weet jij nog andere punten wat Donald  Duck een Twittersucces maakt? Laat het weten door middel  van een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *