vraagtekenhoofd

De kracht van personal branding: vier simpele tips

Personal branding is, zoals velen het noemen, jezelf als een soort product verkopen. De bekendste vorm is hierbij online omdat deze het makkelijkste te beïnvloeden is via de juiste content, connecties en kanalen. Deze digitale identiteit is tegenwoordig belangrijker dan ooit. Waar je vroeger altijd iedereen wel een keer in reallife of over de telefoon hebt ontmoet, kan je nu volstaan met een oppervlakkiger, online contact. Maar dan moet natuurlijk wel je jouw online merk wel op orde hebben. Met deze vier simpele, concrete tips kan jij jouw persoonlijke merk versterken.

Tip 1: Denk na over wat je deelt online
Het klinkt heel logisch, maar toch wordt hier vaak niet over nagedacht. Die ene zuipfoto waar je echt geheel laveloos op staat draagt zeer waarschijnlijk niet bij aan datgene wat je zelf wil neerzetten als professional. Een fotootje van je verkoolde lasagne met ‘oeps, iets te lang in de oven’ zegt waarschijnlijk meer over jouw planning skills dan je zelf wil. De zoveelste schattige foto van je hond of je kat die trucje X kan laat misschien wel je passie voor dieren zien, maar draagt het daadwerkelijk bij? Even kort stilstaan bij wat je wel en niet deelt kan een hoop verwarring over je persoonlijke merk wegnemen.

Tip 2: Vind jouw USP
Het belangrijkste voorbeeld hierin vind ik Twitter. Sommige mensen (re)tweeten namelijk alles. Maar wat is jouw invalshoek als professional? Waar zit jouw toegevoegde waarde? Waar wil je jouw kennisdomein van maken? Heb je bijvoorbeeld een sterke mening over personal branding? Claim jouw onderwerpen, schrijf een blog, tweet relevante content of reageer inhoudelijk op iemand anders. Hiermee laat je jouw kennis zien en maak je meteen duidelijk wat je in huis hebt.

Tip 3: Zorg dat je close bent met jouw ‘helden’
Jouw persoonlijke merk wordt versterkt of verzwakt door de connecties die je hebt. Sterke merken en websites of belangrijke mensen in jouw vakgebied kunnen jouw eigen merk verder omhoog halen en zijn van invloed op je geloofwaardigheid verhogen. Zo kan het voor (online) marketingprofessionals interessant zijn om hun naam te verbinden aan websites zoals Marketingfacts of Dutchcowboys. Bij social media experts verwacht je altijd wel een #SMC…. Maar ook duidelijk laten zien dat je op een bepaalde opleiding hebt gezeten of voor een gerenommeerd bedrijf hebt gewerkt kunnen mogelijkheden zijn die je nog niet hebt overdacht.

Tip 4: Houd alles up to date
Deze laatste tip is misschien wel de belangrijkste van allemaal. Hier ben ik zelf ook opgewezen laatst. Het is essentieel dat je online identiteit up to date is. Verouderde informatie kan incorrect zijn of juist aan het verkeerde doel bijdragen. Misschien is ondertussen jouw toegevoegde waarde wel veranderd doordat je een ander kennisdomein bent ingegaan. Je profielomschrijving en je bio zijn voor veel mensen de manier om erachter te komen wie jij bent, maar zijn voor jezelf ook het makkelijkste om over het hoofd te zien. Een regelmatige check is dus essentieel.

Bewust met je personal brand omgaan is moeilijk, maar wat mij betreft zeker de moeite waard!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>