Celebrity marketing, it’s still all over the place! Is het niet George Clooney die voorbij komt met een kopje koffie, dan is het wel weer Mr. T met Snickers, of nog erger, Karin Bloemen met haar cholesterol verlagende boter. En het ergste nog, is dat we het ook gewoon onthouden… Maar wat is het? En waarom?
Celebrity marketing, what’s that?
Celebrity marketing bestond vroeger al met bijvoorbeeld Paul de Leeuw en zijn kruidenkaasje, Johnny Kraaijkamp JR en de RVS reclame of Martine Bijl en de Hak-reclames (die overigens nog steeds reclame maakt voor hak!) .
Nu wordt nu nog steeds veelvuldig gebruikt. Maar wat is celebrity marketing eigenlijk?
Celebrity marketing: Het gebruiken van het imago van een bekend persoon om producten of diensten te verkopen door te focussen op de populariteit, het geld of de roem van de bekende persoon om het product of de dienst te promoten.
In principe bouwt de dienst of het product voort op de associaties die gelegd worden met de bekende persoon.
Succesfactor
Met celebrity marketing spelen reclamemaker en marketeers voornamelijk in op heuristische/perifere informatieverwerking in combinatie met een beetje experiëntiële (zie voor uitleg de onderzoeken van Petty & Cacioppo, 1986; Chaiken, 1987). Perifeer houdt in dat op basis van vuistregels wordt geprobeerd iemand te overtuigen (in plaats van deze grondig met argumenten te overtuigen). Experiëntieel houdt in dat men een bepaald gevoel wil creëren bij de overtuiging en dat het steeds meer entertainment is .
Gaan we iets dieper in op die heuristieken en perifere cues is er bij de celebrity marketing sprake van:
1. De geloofwaardigheidsvuistregel: als een deskundige het zegt, zal het wel zo zijn.
Vb1: Als een oude actrice, die er nog steeds zo goed uit ziet, zegt dat het werkt, zal die anti-age crème wel werken.
Vb2: Als voetballer Ronaldo in een battle met zijn “Mercurial Vapor VIII soccer cleats” wint van tennisser Nadal, zullen de schoenen wel echt heel erg goed zijn.
Vb3: Als chef Rudolph van Veen zijn cupcakegeheimen deelt, zullen die wel heel goed en echt heel lekker zijn.
Vb4: Karin Bloemen kan zeker die cholesterol verlagende boter wel gebruiken en ze ziet er gezond uit zo, dus het zal wel werken.
2. De aantrekkelijkheidsvuistregel: als een aantrekkelijk persoon het zegt, zal het wel zo zijn.
Vb1: Als de knappe George Clooney zegt dat die koffie goed is, zal het wel zo zijn.
Vb2: Als Caroline de Bruijn (Janine in GTST) een haarproduct aanbiedt en haar haar er ook zo goed uit ziet, dan moet wel het een goed haarproduct zijn.
Bij beide geldt dat het imago van de celebrity wel moet passen bij het beoogde imago van de dienst of het product, zodat de associaties met de celebrity makkelijk overgezet kunnen worden naar de dienst of het product.
Keerzijde
Reclames ervaren we toch vaak als irritant, omdat ze juist komen op het spannendste moment van een serie en vaak niet op van toepassing op ons vinden we. Daarnaast “slaan die celebrities er wel een slaatje uit”. Ze krijgen vaak immers geld om hun imago te verbinden aan een product, stelletje zakkenwasser zijn het eigenlijk. Of is het een manier om toch een beetje te blijven leven op tv (a la George Clooney)?
Kortom
Celebrity marketing schijnt te werken. Hoe weet ik dat? Nou, bijvoorbeeld omdat er een Nespresso apparaat in de keuken staat, ik bij Cupcakes aan Rudolph denk en na een Snickers wel echt de energie van Mr T denk te hebben!
No responses yet