Broekzakmarketing?

De mobiele telefonie wereld is ontzettend groot. Niet alleen heeft (bijna) iedereen om je heen een telefoon, maar de helft heeft ook nog eens mobiel internet zoals blijkt uit de onderstaande chart. Iedereen gebruikt een telefoon, sterker nog wie heeft zijn mobiele telefoon niet 24/7 aanstaan? Je neemt je telefoon eigenlijk overal naar toe.  Een mega markt zou je daarom zeggen. Een markt die potentie heeft voor marketing! Ik bedoel mensen zijn eigenlijk gewoon in hun broekzak te bereiken. Dus waarom niet gewoon marketing voor de broekzak?

Broekzakmarketing, een term die ik een poosje geleden tegenkwam, is dus helemaal zo gek nog niet. In het Engels klinkt het natuurlijk een stuk mooier, pocketmarketing, maar in het Nederlands is het ook niet mis. Het woord Broekzakmarketing zegt het eigenlijk al, marketing vanuit en voor je broekzak. Of wel marketing voor je mobiele telefoon.

Het grootste onderdeel van broekzakmarketing zit in Apps. Er zijn ondertussen al miljoenen apps op de markt. Van leuke spellen als Angry Birds tot apps van je bankier. Soms is de een nog gekker dan de ander, bijvoorbeeld een zombie booth waarbij je door middel van een foto er als een zombie kan uit zien of zelfs ‘Crack uw Scherm’ waarmee je zogenaamd een barst in je scherm kan laten komen. Je zou zeggen dat je toch maar weinig aan apps kan verdienen aangezien 81% van de Apps gratis is aldus een post op Gamecore. Maar toch blijkt er in de entertainment App wereld al gauw 33 Miljard Dollar om te gaan! De inkomsten komen dan vooral uit in-game advertising en een deel komt nog uit betaalde apps. Maar, 33 miljard, lijkt me nuttig om daar dus moeite in te steken.

Een ander onderdeel zit in het mobiel surven op internet. Mensen zoeken graag even snel iets op. De wereld lijkt te hunkeren naar informatie, informatie en nog meer informatie. Je kijkt al bijna raar op als je iets niet kan vinden of wanneer een website eigenlijk niet echt lekker werkt op je telefoon. Wegklikken is de eerste reactie en door naar de volgende. Ben je als bedrijf een goede informatievoorziener, of zorgt internet voor bekendheid? Mobiele marketing, doen dan!

Frankwatching geeft nog een aantal tips voor bedrijven over broekzakmarketing. Kort gezegd houdt het in dat je verder moet kijken dan de huidige laptop of PC. Ook het mobiele internet verkeer doet er toe.

Broekzakmarketing ofwel pocket marketing ofwel mobile marketing is booming business. Wat mij betreft ben je nog net op tijd als je daar nu pas wil instappen. Maar mijn advies, wacht er als bedrijf absoluut niet te lang mee.

En dan nog iets… is het dan voor vrouwen handtasmarketing?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>